Jak historia lokalizacji Google Maps służy do śledzenia i personalizacji?


Mapy Google to dziś podstawowe narzędzie nawigacyjne, za którym stoi zaawansowany system śledzenia oparty na historii lokalizacji. W zależności od ustawień dane te mogą być wykorzystywane do działania usług, wyświetlania reklam i treści, ale też do udoskonalania nowych funkcji Google. Historię lokalizacji można przeglądać, edytować i usuwać bezpośrednio w aplikacji Google Maps. Poniżej wyjaśniamy, jak działa ta funkcja, co rejestruje, jak wpływa na prywatność oraz jak zarządzać swoimi danymi.
Spis treści
- Co to jest historia lokalizacji i jak działa?
- Google Maps, GPS i dokładność danych lokalizacyjnych
- W jaki sposób historia lokalizacji wpływa na personalizację usług?
- Co warto wiedzieć o prywatności i bezpieczeństwie?
- Jak pliki cookie wspierają personalizację i śledzenie w tle?
Co to jest historia lokalizacji i jak działa?
Historia lokalizacji to funkcja, która pozwala Google zapisywać dane o miejscach, w których przebywałeś z urządzeniem zalogowanym na Twoje konto. Funkcja działa w tle po wcześniejszym wyrażeniu zgody przez użytkownika. Dane z lokalizacji GPS, Wi-Fi, sieci komórkowej i czujników urządzenia są zbierane automatycznie, ale można nimi zarządzać i je usuwać. Historia lokalizacji uwzględnia także wcześniejszą aktywność użytkownika, taką jak wyszukiwania czy korzystanie z map. Jeśli masz aktywowaną tę opcję, Google tworzy przybliżony chronologiczny zapis tras, wizyt i aktywności przestrzennych, które później możesz przeglądać m.in. w aplikacji Google Maps.
Funkcja ta nie działa automatycznie. Jej aktywacja zależy od ustawień prywatności. Jeśli użytkownik zgodził się na jej uruchomienie, dane te są wykorzystywane w wielu usługach Google do poprawy ich jakości, utrzymywania oraz działania czy śledzenia przerw w ich dostępności. Dane są zbierane również podczas bieżącej sesji użytkownika.
Historia lokalizacji pozwala Google tworzyć spersonalizowane rekomendacje, prognozy ruchu czy sugestie tras do miejsc często odwiedzanych. Na jej podstawie można zobaczyć, ile kilometrów pokonano w danym tygodniu, ile czasu spędzono w podróży albo które miejsca odwiedzamy najczęściej. Dane lokalizacyjne są przypisane do konta Google, a nie wyłącznie do konkretnego urządzenia. Oznacza to, że jeśli masz kilka urządzeń z tym samym kontem i włączoną historią lokalizacji, wszystkie będą zapisywały dane do jednego, wspólnego rejestru. Google korzysta także z innych danych, takich jak przeglądana treść czy wcześniejsze wyszukiwania, aby jeszcze lepiej personalizować usługi i rekomendacje.

Google Maps, GPS i dokładność danych lokalizacyjnych
Lokalizacja GPS jest podstawą działania większości funkcji mapowych i nawigacyjnych oferowanych przez Google. W połączeniu z historią lokalizacji, umożliwia precyzyjne śledzenie, planowanie tras i analizowanie miejsc, które odwiedza użytkownik. Im lepszy sygnał GPS i dokładniejszy odbiornik w urządzeniu, tym precyzyjniejsze dane o położeniu. W praktyce Google korzysta nie tylko z GPS. Do określenia pozycji używa również danych z sieci Wi-Fi, masztów sieci komórkowych oraz czujników ruchu w urządzeniu.
Dokładność lokalizacji może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak miejsce przebywania (np. wewnątrz budynku sygnał GPS jest słabszy), konfiguracja urządzenia czy jakość połączenia z Internetem. W otwartej przestrzeni dane są zwykle bardziej precyzyjne, co wpływa m.in. na skuteczność działania Map Google czy Asystenta Google. W wielu przypadkach Google korzysta z przybliżonej lokalizacji użytkownika, aby zapewnić personalizację treści i reklam, nawet gdy nie jest możliwe uzyskanie dokładnych danych GPS.
Google wykorzystuje zebrane dane do wielu celów m.in. utrzymywania działania usług Google, po analizę i śledzenie przerw w dostępności narzędzi. Te informacje są także niezbędne do udoskonalania nowych usług, np. sugerowania mniej uczęszczanych tras, poprawy dokładności danych drogowych czy ostrzeżeń o korkach i robotach drogowych.
Lokalizacja GPS i historia lokalizacji tworzą razem potężne narzędzie analityczne, dzięki któremu Google może lepiej dopasowywać usługi do potrzeb użytkownika, ale też tworzyć prognozy i funkcje oparte na rzeczywistym zachowaniu użytkowników. Precyzyjne dane lokalizacyjne pozwalają uzyskać trafniejsze wyniki i rekomendacje, co przekłada się na lepsze dopasowanie usług do oczekiwań użytkownika.
W jaki sposób historia lokalizacji wpływa na personalizację usług?
Włączenie historii lokalizacji sprawia, że Google może dostosować wyświetlane treści, reklamy i propozycje usług do stylu życia i nawyków użytkownika. Google wykorzystuje reklamy i treści spersonalizowane, aby lepiej dopasować usługi do odbiorcy. Informacje o odwiedzanych miejscach wykorzystywane są m.in. do wyświetlania spersonalizowanych treści, rekomendacji tras, prognoz pogody, a także do lepiej dopasowanych reklam opartych na aktywności i miejscu przebywania użytkownika. Dopasowane reklamy oparte są na lokalizacji, wcześniejszych wyszukiwaniach oraz wieku odbiorcy. Lokalizacja jest jednym z wielu czynników wpływających na treść reklam i wyniki, obok aktywności, historii wyszukiwania czy danych demograficznych.
W zależności od ustawień, historia lokalizacji może wpływać także na propozycje w wyszukiwarce, wyświetlane punkty gastronomiczne czy sklepy w pobliżu, a także treści proponowane w YouTube. Treści spersonalizowane mogą dodatkowo zawierać trafniejsze wyniki na podstawie wcześniejszych wyszukiwań i przeglądanej treści. Dzięki niej Google może wyświetlać reklamy odnoszące się do wydarzeń, które miały miejsce w odwiedzanych przez Ciebie lokalizacjach, lub powiązane z lokalnymi usługami i produktami.
W tle działają także systemy analityczne, które służą do:
- generowania statystyk dotyczących stron i zachowań użytkowników;
- opracowywania i udoskonalania nowych funkcji;
- zapobiegania nadużyciom pomiaru zaangażowania odbiorców;
- dostosowywania usług do konkretnych profili użytkowników.
Google informuje, że używa plików cookie oraz danych o lokalizacji również na podstawie aktualnie przeglądanej treści, by personalizować doświadczenia użytkowników w ramach systemu usług Google oraz na stronach partnerów.
Reklamy i treści niespersonalizowane są dobierane na podstawie ogólnych kryteriów, a nie indywidualnej aktywności użytkownika. W oparciu o lokalizację i przeglądaną treść, ale bez uwzględnienia wcześniejszej aktywności. Dzięki danym lokalizacyjnym firma może lepiej przewidywać potrzeby użytkownika i reagować na nie szybciej. Zbiera więcej informacji o jego codziennym życiu, niż może się wydawać.

Co warto wiedzieć o prywatności i bezpieczeństwie?
Historia lokalizacji to przydatne narzędzie, ale i źródło kontrowersji, szczególnie w kontekście prywatności użytkowników. Google umożliwia zarządzanie ustawieniami historii lokalizacji oraz innymi elementami aktywności na koncie. Od użytkownika zależy ich wykorzystanie. Może to robić po wybraniu odpowiedniej opcji w panelu Google.
Temat zarządzania ustawieniami prywatności powinien być traktowany poważnie, zwłaszcza że dane lokalizacyjne mogą ujawniać szczegóły dotyczące zwyczajów, godzin pracy, miejsc zamieszkania czy odwiedzanych placówek medycznych użytkownika. W zależności od personalnych ustawień, Google może przechowywać te dane przez długi czas, nawet jeśli nie są bezpośrednio potrzebne odbiorcy. Mogą być one wykorzystywane także w dodatkowych celach, zgodnie z polityką prywatności.
Ilość zbieranych informacji można ograniczyć przez:
- całkowite wyłączenie historii lokalizacji;
- usunięcie dotychczasowych danych z poziomu konta Google;
- zarządzanie dostępem do lokalizacji w ustawieniach telefonu lub aplikacji.
Aby zobaczyć dodatkowe informacje o wykorzystaniu danych należy kliknąć odpowiednią opcję w ustawieniach, gdzie znajdują się szczegóły.
Dodatkowo, można kontrolować wykorzystanie plików cookie i danych lokalizacyjnych w celach reklamowych. W panelu ustawień prywatności Google znajduje się opcja ograniczania wyświetlania spersonalizowanych reklam oraz decydowania, czy dane z lokalizacji mają być wykorzystywane do dopasowanych reklam opartych na aktywności użytkownika. Przed rozpoczęciem korzystania z usług, można wybrać 'Zaakceptuj wszystko', aby zaakceptować użycie plików cookie do personalizacji treści i reklam.
Jak pliki cookie wspierają personalizację i śledzenie w tle?
Kiedy korzystasz z usług Google, w tle aktywowane są mechanizmy, które mają na celu zarówno usprawnienie działania usług, jak i ich personalizację. W odpowiednich przypadkach używa się plików cookie, czyli małych plików zapisywanych na urządzeniu, które przechowują informacje m.in. o aktywności w przeglądarce, lokalizacji, preferencjach czy kliknięciach w reklamy. Pliki cookie zbierają także dane o aktualnie przeglądanej treści oraz o bieżącej sesji użytkownika, co pozwala na jeszcze dokładniejsze dopasowanie trafność treści i reklam.
Google informuje jasno, że używa plików cookie do celów takich jak:
- wyświetlanie spersonalizowanych treści i reklam;
- dostarczanie lepiej dopasowanych reklam opartych na historii lokalizacji i preferencjach;
- generowania statystyk dotyczących stron, które pomagają optymalizować usługi;
- udostępniania i utrzymywania usług Google zgodnych z Twoimi oczekiwaniami;
- działaniu usług oraz ich szybszemu ładowaniu i integracji.
Bieżąca aktywność wpływa na to, jakie reklamy i wyniki wyszukiwania zobaczy użytkownik. Dane te wykorzystywane są także do ochrony odbiorcy, wykrywania podejrzanej aktywności, zapobiegania oszustwom oraz opracowywania i udoskonalania nowych funkcji Google. Jednak każda forma śledzenia wiąże się z ryzykiem. Sprawdzanie i dostosowywanie ustawień to klucz do świadomego zarządzania prywatnością.
Autor: M. Brylowska
Oferta Internet mobilny
Bez okresu zobowiązania
Pakiet S
100 GB

[Urządzenie dobierzesz w następnym kroku] Nowoczesny router mobilny pozwalający na korzystanie z sieci WiFi w domu i w podróży. Dzięki czterem antenom MIMO Zyxel NR5309 działa zgodnie ze standardami WiFi 6. Urządzenie jest kompatybilne zarówno z siecią mobilną 5G, jak i 4G.
zł/mies.
-5 zł za zgody marketingowe
od 1 do 12 miesiąca
Aktywacja
49,99 zł
Brak okresu
zobowiązania
Dokumenty
PDF, 574.22 kB
PDF , 403.83 kB
PDF , 75.05 kB
PDF , 342.90 kB
PDF , 176.01 kB
Szczegóły oferty
Pakiet L
500 GB

[Urządzenie dobierzesz w następnym kroku] Nowoczesny router mobilny pozwalający na korzystanie z sieci WiFi w domu i w podróży. Dzięki czterem antenom MIMO Zyxel NR5309 działa zgodnie ze standardami WiFi 6. Urządzenie jest kompatybilne zarówno z siecią mobilną 5G, jak i 4G.
zł/mies.
-5 zł za zgody marketingowe
od 1 do 12 miesiąca
Aktywacja
49,99 zł
Brak okresu
zobowiązania
Dokumenty
PDF, 574.22 kB
PDF , 403.83 kB
PDF , 75.05 kB
PDF , 342.90 kB
PDF , 176.01 kB
Szczegóły oferty
Pakiet XL
1000 GB

[Urządzenie dobierzesz w następnym kroku] Nowoczesny router mobilny pozwalający na korzystanie z sieci WiFi w domu i w podróży. Dzięki czterem antenom MIMO Zyxel NR5309 działa zgodnie ze standardami WiFi 6. Urządzenie jest kompatybilne zarówno z siecią mobilną 5G, jak i 4G.
zł/mies.
-5 zł za zgody marketingowe
od 1 do 12 miesiąca
Aktywacja
49,99 zł
Brak okresu
zobowiązania
Dokumenty
PDF, 574.22 kB
PDF , 403.83 kB
PDF , 75.05 kB
PDF , 342.90 kB
PDF , 176.01 kB
Szczegóły oferty



Lista dokumentów

Prezentowane powyżej ceny uwzględniają rabat -5 zł za zgody marketingowe | Wysokość Abonamentu za Usługę Główną (Telefonia Komórkowa ) wzrasta w odniesieniu do każdej z tych usług o kwotę 5 zł po upływie Okresu Podstawowego (12 miesięcy) oraz każdych kolejnych 12 miesięcy realizacji umowy po Okresie Podstawowym. | Oferta dla nowych Klientów
23 miesiące
Pakiet S
100 GB

[Urządzenie dobierzesz w następnym kroku] Nowoczesny router mobilny pozwalający na korzystanie z sieci WiFi w domu i w podróży. Dzięki czterem antenom MIMO Zyxel NR5309 działa zgodnie ze standardami WiFi 6. Urządzenie jest kompatybilne zarówno z siecią mobilną 5G, jak i 4G.
zł/mies.
przez pierwszy miesiąc
zł/mies.
-5 zł za zgody marketingowe
od 2 do 23 miesiąca
Aktywacja
24,99 zł
Okres zobowiązania
23 miesiące
Dokumenty
PDF, 573.95 kB
PDF , 403.83 kB
PDF , 75.05 kB
PDF , 342.90 kB
PDF , 176.01 kB
Szczegóły oferty
Pakiet M
300 GB

[Urządzenie dobierzesz w następnym kroku] Nowoczesny router mobilny pozwalający na korzystanie z sieci WiFi w domu i w podróży. Dzięki czterem antenom MIMO Zyxel NR5309 działa zgodnie ze standardami WiFi 6. Urządzenie jest kompatybilne zarówno z siecią mobilną 5G, jak i 4G.
zł/mies.
przez pierwszy miesiąc
zł/mies.
-5 zł za zgody marketingowe
od 2 do 23 miesiąca
Aktywacja
24,99 zł
Okres zobowiązania
23 miesiące
Dokumenty
PDF, 573.95 kB
PDF , 403.83 kB
PDF , 75.05 kB
PDF , 342.90 kB
PDF , 176.01 kB
Szczegóły oferty
Najczęściej wybierana oferta!
Pakiet L
500 GB

[Urządzenie dobierzesz w następnym kroku] Nowoczesny router mobilny pozwalający na korzystanie z sieci WiFi w domu i w podróży. Dzięki czterem antenom MIMO Zyxel NR5309 działa zgodnie ze standardami WiFi 6. Urządzenie jest kompatybilne zarówno z siecią mobilną 5G, jak i 4G.
zł/mies.
przez pierwszy miesiąc
zł/mies.
-5 zł za zgody marketingowe
od 2 do 23 miesiąca
Aktywacja
24,99 zł
Okres zobowiązania
23 miesiące
Dokumenty
PDF, 573.95 kB
PDF , 403.83 kB
PDF , 75.05 kB
PDF , 342.90 kB
PDF , 176.01 kB
Szczegóły oferty
Pakiet XL
1000 GB

[Urządzenie dobierzesz w następnym kroku] Nowoczesny router mobilny pozwalający na korzystanie z sieci WiFi w domu i w podróży. Dzięki czterem antenom MIMO Zyxel NR5309 działa zgodnie ze standardami WiFi 6. Urządzenie jest kompatybilne zarówno z siecią mobilną 5G, jak i 4G.
zł/mies.
przez pierwszy miesiąc
zł/mies.
-5 zł za zgody marketingowe
od 2 do 23 miesiąca
Aktywacja
24,99 zł
Okres zobowiązania
23 miesiące
Dokumenty
PDF, 573.95 kB
PDF , 403.83 kB
PDF , 75.05 kB
PDF , 342.90 kB
PDF , 176.01 kB
Szczegóły oferty




Lista dokumentów

Prezentowane powyżej ceny uwzględniają rabat -5 zł za zgody marketingowe | Wysokość Abonamentu za Usługę Główną (Internet Mobilny) wzrasta w odniesieniu do każdej z tych usług o kwotę 5 zł po upływie Okresu Zobowiązania oraz każdych 12 miesięcy realizacji umowy po Okresie Zobowiązania. | Oferta dla nowych Klientów