Wi-Fi

Wi-Fi

Co to jest Wi-Fi?

Dzięki technologii Wi-Fi możesz korzystać z Internetu w sposób bezprzewodowy. Połącz z modemem od Vectry komputer, smartfon lub tablet i ciesz się wygodnym dostępem do sieci z każdego miejsca Twojego domu lub mieszkania. Na zasięg oraz przepustowość sieci bezprzewodowej ma wpływ wiele czynników. Dzięki poniższym informacjom zapoznasz się ze szczegółami i opisem potencjalnych rozwiązań mogących zwiększyć efektywność działania sieci.

Standardy

W zależności od standardu karty sieciowej znajdującej się w twoim komputerze lub urządzeniu mobilnym możesz osiągać różne maksymalne wartości przepustowości.

Standard sieci Wi-Fi Maksymalna prędkość
802.11g 54 Mb/s
802.11n 150 Mb/s
802.11ac Powyżej 1 Gb/s

Zakres sieci 2,4 GHz i 5 GHz

Standardem w ostatnich latach stają się urządzenia pracujące nie tylko w częstotliwości 2,4 GHz, ale też 5 GHz. Wybrane modemy Vectry zapewniają wsparcie dla obu tych technologii. Pasmo 5 GHz jest mniej zatłoczone niż 2,4 GHz, gdyż nie jest wykorzystywane przez moduły Bluetooth oraz kuchenki mikrofalowe. Jeśli więc nasz modem obsługuje częstotliwość 5 GHz, powinno zacząć się z niej korzystać  sieć będzie działać szybciej i stabilniej.

Jak połączyć się z siecią Wi-Fi

W celu połączenia się z Wi-Fi Vectry należy z listy dostępnych sieci wybrać odpowiednią pozycję (nazwę sieci można sprawdzić lub zmienić w Strefie Klienta). Przy próbie połączenia niezbędne będzie wpisanie hasła (można je zmienić w Strefie Klienta zgodnie z instrukcją). W przypadku wątpliwości i problemów konieczne będzie skorzystanie ze wskazówek przygotowanych przez producentów oprogramowania, z którego korzystamy (Windows, macOS, iOS, Android).

Zmiana nazwy sieci (SSID), hasła oraz kanału nadawania

Panel „Konfiguracja urządzeń” umożliwia zarządzanie siecią Wi-Fi poprzez Strefę Klienta Vectry. Po wybraniu odpowiedniej opcji wskaż posiadane przez Ciebie urządzenie. Po wybraniu odpowiedniego urządzenia możesz ustawić parametry sieci.

Właściwe ułożenie

W celu optymalizacji zasięgu sieci Wi-Fi, zalecamy ustawienie modemu w centralnym punkcie mieszkania. W przypadku braku takiej możliwości należy pamiętać, aby nie był on zamknięty w szafce, nie znajdował się bezpośrednio przy metalowych przedmiotach (np. kaloryferze) oraz był umiejscowiony możliwie najwyżej względem powierzchni. Każda przeszkoda pomiędzy modemem, a urządzeniem (komputerem, telefonem czy tabletem) tłumi fale sieci radiowej, co przekłada się na spadek prędkości oraz zasięgu.

wifi_range

Otoczenie sieciowe

Największym utrudnieniem są zakłócenia spowodowane przez działanie innych sieci bezprzewodowych. Popularność technologii Wi-Fi sprawia, że sieci są zagęszczone i wzajemnie interferują. Problem pokazuje poniższy diagram. Sprawa komplikuje się, kiedy w naszym otoczeniu liczba sieci dochodzi do kilkunastu i więcej. Pomóc może wykonanie odpowiedniej diagnostyki (wskazanie optymalnego, najmniej wykorzystywanego kanału Wi-Fi) oraz konfiguracja pracy modemu (zmiana kanału). W wykonaniu diagnostyki pomóc mogą między innymi aplikacje Wi-Fi Analyzer (Windows), Network Analyzer (iOS) oraz Wi-Fi Analyzer (Android). Zmianę kanału Wi-Fi można wykonać za pomocą Strefy Klienta Vectra.

Wi-Fi analytics

Internet na połączeniu Wi-Fi działa wolno lub przerywa

W przypadku gdy Internet bezprzewodowy działa wolno lub przerywa zastosuj się do instrukcji poniżej:

  • upewnij się że modem umiejscowiony jest w optymalnym miejscu;
  • sprawdź otoczenie sieciowe i spróbuj odnaleźć optymalny kanał nadawania dla sieci Wi-Fi;
  • zmień kanał nadawania poprzez Strefę Klienta zgodnie z instrukcją;
  • w miarę możliwości zweryfikuj poprawność działania na połączeniu kablowym;
  • wykonaj test prędkości na stronie.

Pod tym linkiem możesz pobrać nasz poradnik "Jak poprawić sygnał Wi-Fi w 5 krokach" (PDF).

Jeśli pomimo wykonanych czynności problem z wolnym działaniem Internetu występuje w dalszym ciągu, upewnij się, że na urządzeniu które łączy się z siecią nie ma zainstalowanych wirusów, złośliwego oprogramowania, aktywnych programów typu p2p itp. Po upewnieniu się, że przyczyna problemu nie leży po stronie urządzenia łączącego się z siecią, zalecany jest kontakt z Działem Obsługi Klienta.


Internet na połączeniu Wi-Fi nie działa

W przypadku gdy Internet bezprzewodowy nie działa zastosuj się do instrukcji poniżej:

  • upewnij się że modem jest włączony (dioda POWER na urządzeniu powinna się świecić) i funkcja Wi-Fi jest włączona (przycisk Wi-Fi na obudowie modemu);
  • sprawdź, czy Twoje urządzenie nawiązało połączenie z Wi-Fi (jeżeli nie to włącz Wi-Fi i spróbuj się połączyć);
  • zresetuj modem odłączając go od zasilania na kilkanaście sekund;
  • upewnij się, czy wybierasz właściwą sieć Wi-Fi (nazwę sieci możesz sprawdzić w Strefie Klienta) oraz wpisujesz poprawne hasło (hasło możesz zweryfikować oraz zmienić również w Strefie Klienta).

Jeśli problem nadal występuje, zalecany jest kontakt z Działem Obsługi Klienta.

Witaj na nowej stronie internetowej Vectry!

Zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, dostosowując serwis do Państwa indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisywane w Państwa urządzeniu końcowym. W każdym momencie możecie Państwo dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej „Polityce cookies”.

zamknij